Nieuw studiejaar, nieuwe stad! - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu Nieuw studiejaar, nieuwe stad! - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu

Nieuw studiejaar, nieuwe stad!

Door: Jantina Wijpkema

Blijf op de hoogte en volg Jantina

13 Oktober 2014 | Duitsland, Aken

Lieve allemaal!
Aanstaande woensdag alweer twee weken in Aken, ook hier gaat de tijd weer heel snel! Woensdag 1 oktober ben ik met de laatste grote dingen naar Aken gebracht door m’n ouders en die dag hebben we alle kasten, bed, bank en bureau in elkaar gezet en een plekje gegeven. Het weekend ervoor was ik met Hans in de buurt van Aken, dus hebben we al een deel van de spullen heen kunnen brengen. Vorig jaar had ik een gemeubileerde kamer in een studentenhuis, nu een ongemeubileerde kamer in een 3-er WG, zoals ze dat hier noemen. Een hoop meer moeite qua verhuizen, maar het is het helemaal waard. Ik woon nu namelijk in een soort eengezinsflat, opgedeeld in een huiskamer, grote slaapkamer en een kleine slaapkamer, keuken en badkamer. De huiskamer en twee slaapkamer, zijn verhuurt aan drie studenten waarvan ik er dus één ben. M’n twee huisgenootjes zijn Duits en heel aardig, dus kan m’n Duits mooi bijspijkeren! Veel ruimer en rustiger dan de grote flat in Gent!
De eerste week al een hoop gedaan. Natuurlijk de stad verkennen en kijken waar alles te vinden is, van supermarkt tot station, enzovoort. De eerste dagen verhuisdozen uitpakken, want na het omhoogtillen van kasten en het bouwen van kasten, waren paps, mams en ik een beetje klaar met verhuizen, omdat m’n kamer op de vierde verdieping is, zonder lift. Dus de verdere inrichting zelf in de dagen erna gedaan. Verder al een hoop studiegenootjes leren kennen. We zijn ter introductie uit eten geweest met de hele groep. Lastig praten in een vol restaurant, maar heel gezellig. Twee studiegenootjes van vorig jaar zijn er ook, wel fijn om ook twee bekende gezichten te hebben. We zijn dit jaar met vijf van het CEMACUBE programma, waar ik ook in zit. Vier meisjes en één jongen, een hele leuke ploeg. Por, het vierde meisje (hele naam is Pichaporn, maar iedereen noemt haar Por), komt uit Thailand en met haar heb ik inmiddels al wat uitstapjes gemaakt, want afgelopen week hadden we nog geen colleges.
Tussen de introductie bezigheden door zijn we naar een tentoonstelling geweest ‘Körper’, waar hele mensen of ledematen anatomisch verantwoord geprepareerd waren. Erg interessant! Afgelopen vrijdag zijn Por en ik naar Keulen geweest met onze studentenreispas. De Keulse dom beklommen, in een kabelbaanbakje een tochtje over de Rijn gemaakt, veel van de stad gezien door een grote wandeling te maken, enz. Een hele leuke dag gehad, zulke uitstapjes komen er misschien nog wel vaker!
Het weekend is Hans hier geweest! Heel leuk weekend gehad, met onder andere Aken nog beter verkennen, uit eten in de Pontstraße, waar de meeste eetgelegenheden zich bevinden. Zondag het drielandenpunt bezocht en in het bos gewandeld. Ook heeft Hans me geholpen met het laatste belangrijke punt in m'n kamer, namelijk het ophangen van gordijnen, nu is het pas echt huiselijk en klaar!
Kan zeggen dat de eerste weken hier heel rustig zijn verlopen, ondanks dat het toch best spannend is om weer op een hele nieuwe plek te beginnen met allemaal nieuwe mensen!
Nu is het starten met de colleges. Zoals het nu lijkt is het rustiger dan in Gent, maar wat nog niet is, kan natuurlijk nog komen! Ik ga gewoon weer m’n best doen en dan gaan we zien wat het nieuwe jaar gaat brengen!

• 13 Oktober 2014 - 18:40

Didi:

Hey Jantina, leuk om te lezen dat je eerste twee weken al leuk waren. En jullie hebben dus t echte drielandenpunt gevonden! :) Veel plezier nog en succes met je komende colleges!

• 13 Oktober 2014 - 20:24

Tineke Bijsterveld:

Hoi Jantina, leuk te lezen,dat je de eerste 14 dagen al zo goed door gekomen bent.
    Al verschillende uitstapjes gemaakt. Nu aan de studie.
    We wensen je veel succes.
    Groetjes, Jan en Tineke