Hard studeren, hard repeteren en pompoenen! - Reisverslag uit Gent, België van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu Hard studeren, hard repeteren en pompoenen! - Reisverslag uit Gent, België van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu

Hard studeren, hard repeteren en pompoenen!

Door: Jantina Wijpkema

Blijf op de hoogte en volg Jantina

03 November 2013 | België, Gent

Het vorige reisverhaal eindigde met een korte voorbereiding op hetgeen wat komen zou. En het is gekomen! Vorige week zondag zijn we met een groepje internationalen richting Kasterlee vertrokken (vlakbij Antwerpen) voor de pompoenregatta! Het is precies zoals het woord doet vermoeden een regatta in een pompoen. Reuzenpompoenen worden uitgehold, zodat ze als ‘boot’ kunnen fungeren. De inhoud wordt gebruikt voor onder anderen pompoensoep en pompoenbier.

We waren die zondag op tijd op de locatie van het gebeuren aanwezig. De organisatie was nog bezig met het uithollen van de pompoenen, voor ons de kans om eens rond te kijken. Tijdens het kletsen werden we opgemerkt door een reporter die een verslag ging schrijven over de pompoenregatta. Het is natuurlijk erg interessant dat er zoveel internationale deelnemers zijn, dus de reporter wilde graag weten waar iedereen vandaan kwam. Dat is uitgebreid genoteerd en ja hoor, we zijn in het plaatselijke krantje verschenen!

link naar krantenartikel: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131027_00811345&fb_action_ids=529181487176285&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Na een tijdje begonnen de estafettes, waar wij ook aan deelnamen. Geniaal, volledig stuurloos en niet vooruit te branden die pompoenen, maar geweldig! We hebben een hele leuke dag gehad, met als hoogtepunt toch wel het zinken van één van onze groep, dat was toch wel het meest hilarische moment van de wedstrijd!

Na dit geweldige evenement weer een week vol met colleges en elk vrij moment in de bibliotheek doorbrengen om verslagen te schrijven en om aan groepsopdrachten te werken. Ik kreeg van een aantal mensen de vraag hoe het met de studie gaat en wat ik voor vakken krijg. Daarom even een korte uitleg.

Zoals ik al zei, het gaat prima met de studie, maar het gewoon enorm aanpoten. Het eerste semester van 12 weken (examentijd januari, het hele eerste semester wordt in één keer getentamineerd) is opgedeeld in twee delen van 6 weken. Elk deel heeft drie vakken en één vak loopt 12 weken door. Het eerste deel van het eerste semester zit er net op, dus komende week begin ik met nieuwe vakken. De eerste vakken waren ‘from genome to organism’, ‘quantitative celbiology’, ‘modelling of physiological systems’ en ‘biomedical product development’, waarvan deze laatste 12 weken duurt. Allemaal heel interessant over de opbouw en werking van het lichaam, cellen en processen! Bij twee vakken zit een grote groepsopdracht en voor een ander vak moeten we twee papers schrijven, elk over een eiwit die we tot in detail moeten beschrijven op structuur, werking en mogelijke pathologie. Erg interessant, maar doordat we elke dag tot half 6 college hebben, is het heel strak plannen allemaal. Elke woensdagavond nog twee en half uur een talencursus Frans, dus zoals wel duidelijk verveel ik me hier zeker niet.

Daarbij komt natuurlijk nog dat ik naast het studeren en leuke dingen doen, ook de (af)was niet moet laten staan, koken, schoonmaken en dingen repareren.. M’n fiets blijft een uitdaging, hopelijk blijft het ding nu even heel. Het begon met twee keer een lekke achterband, dat is inmiddels alweer even geleden. Toen vorige week m’n achterrem die spontaan een schroef miste, waardoor deze geblokkeerd is en als kers op de taart afgelopen week m’n voorrem die blokkeerde. Alles werkt inmiddels weer naar behoren, wacht nog op een nieuwe voorrem die onderweg is uit Nederland (mede mogelijk gemaakt door Hans!) en als die er dan op zit, moet het allemaal weer een tijdje werken.

Maar het is nog steeds geweldig om hier te zijn en alles mee te maken wat ik meemaak. Zoals het repetitieweekend van afgelopen weekend! Ik speel al vanaf het begin van het jaar dat ik hier ben in het GUHO, het Gent Universitair Harmonie Orkest. Een geweldige groep leuke mensen, maar dat niet alleen, het zijn ook nog allemaal hele goede muzikanten. We werken met z’n allen hard voor het concert dat op donderdag 5 december geplant staat en zoals het nu lijkt, wordt het echt een prachtig concert! Het repetitieweekend is, zoals de naam al doet vermoeden, een weekend waarin heel veel gerepeteerd wordt voor het concert, maar daarnaast is er natuurlijk tijd voor gezelligheid!

Vrijdagochtend zijn we om 8 uur vertrokken naar Brussel vanaf het station in Gent. In Brussel hebben we het weekend doorgebracht. Vrijdag de hele dag repeteren om vervolgens s avonds naar het lichtfestival te gaan. Prachtige beeldvormingen gezien, licht over het kanaal, de toren van Pisa die nagebouwd is, heel mooi! Zaterdag, hoe kan het ook anders op een repetitieweekend, weer de hele dag gerepeteerd. Aan het einde van de middag een stadsspel gedaan door Brussel. De meest uiteenlopende opdrachten gedaan, met mensen op de foto, locaties bezoeken, creatief het atomium van Brussel nabouwen en heb letterlijk met een hondenkeutel in een zakje door de stad gesjouwd (tja, toch 30 punten hè, haha)! Uiteindelijk heeft ons teampje ‘team Chocotoff!’ door een super samenwerking en nog veel meer lol een werlverdiende overwinning behaald! Na het spel der spellen was het tijd om ons om te kleding en het orkest om te toveren naar maffia-stijl! Letterlijk iedereen had zijn best gedaan om er maffioos uit te zien, prachtig, foto’s volgen zeker!

Vandaag, zondag, nog een ochtend gerepeteerd en toen was het alweer tijd om het gebouw te kuisen (schijnt Vlaams voor schoonmaken te zijn. :D) en weer richting Gent te vertrekken. Een geweldig weekend, met een super vooruitgang in de muziekstukken! Het concert op 5 december wordt een groot succes, wees welkom!

(meer foto’s volgen, nog niet alles gekregen)

• 04 November 2013 - 20:10

Jeffrey:

hoi jantien,harstikke leuk om te lezen en de foto''s te zien.
    veel plezier en doe je best!

• 04 November 2013 - 20:10

Jeffrey:

hoi jantien,harstikke leuk om te lezen en de foto''s te zien.
    veel plezier en doe je best!

• 05 November 2013 - 18:55

Diana:

Moi Jantina,
    Wat een geweldig ervaring en idee met zijn pompoen en peddelen maar. Je doet et goed met de combi.
    Gaat verder goed komen met je fiets ook dat krijg je onder de duim. Geweldig de foto's en je verslag is overweldigen mooi geschreven, pittig je studie maar je heb veel plezier zo te lezen. Bedankt en tot de volgende, Kusjes Diana