De laatste weekjes Gent - Reisverslag uit Gent, België van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu De laatste weekjes Gent - Reisverslag uit Gent, België van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu

De laatste weekjes Gent

Door: Jantina

Blijf op de hoogte en volg Jantina

16 Mei 2014 | België, Gent

Lieve allemaal!
Een aantal weken geleden ben ik mijn verhalen geëindigd met de aankondiging van een reis naar Rusland. Deze reis hebben we inmiddels ondernemen!
Rusland is een bijzonder land en St. Petersburg een bijzondere en vooral hele mooi stad! Alles is Rusland is groot en drukwekkend en afgewerkt met enorm veel versieringen en details, echt ontzettend mooi! De dag dat we arriveerden sneeuwde het, een hele bijzondere aankomst, want in Nederland was het toen rond de 18 graden. Gelukkig hadden we er rekening mee gehouden en zaten de koffers vol met warme truien (de koffers ja… we hadden ze toen nog niet aan helaas..). We waren erheen gereisd voor de bruiloft van een Russische studiegenoot van mij. Ook dat was ontzettend mooi! Om ook het leven buiten de grote stad te bekijken, hebben we nog een dag een auto gehuurd, ondanks dat het deelnemen aan het verkeer ons aan alle kanten afgeraden is. Prachtige dag gehad en het heeft ons de grote contrasten laten zien tussen het leven op het ‘platte land’ en in de stad. Weet niet zo goed wat ik allemaal over de reis moet vertellen, Hans en ik hebben samengevat een prachtige week gehad in een zeer bijzonder land! Een paar foto’s geven een klein indruk van een geweldige week!
Ondertussen zijn we alweer een aantal weken verder en begint het einde van het tweede semester in zicht te komen. Nog een dikke week te gaan en dan is het alweer tijd voor de tweede examenperiode. Ook nu maken we allemaal hele lange dagen om alle projecten en verslagen af te kunnen krijgen, maar we weten nu beter wat er op ons af komt door de ervaring van het eerste semester, dus we hebben er een beetje meer vertrouwen in dan het eerste semester. :-)
Na Rusland nog een week thuis geweest en het laatste weekend van de paasvakantie (het paasweekend) in Wormerveer doorgebracht, wat ook erg gezellig was allemaal! Het eerst weekend na de paasvakantie was het in Nederland Koningsdag. Altijd een dag voor mij en ook voor Hans om een toerrit met de oude motoren te rijden, maar dat was voor mij dit jaar niet haalbaar. Daarom heeft Hans een ontzettend leuke verrassing geregeld. Hij heeft een motorfiets gehuurd hier in Belgie en is op zijn eigen motor hierheen gekomen zodat we onze eigen Vlaamse versie van de toerrit gereden hebben! Echt weer een prachtige dag gehad!
Berend en Peggy zijn ook nog een weekend hier geweest, zodat ik ze kon laten zien waar ik dit jaar woon en studeer. Het hele weekend door de stad gefietst, echt heerlijk de toeristische dingen bijlangs geweest: het Gravensteen, de Belfort toren, het graffiti straatje, de Graslei, rondleiding door de stad in een bootje, enzovoort, enzovoort! S avonds als kerst op de taart wezen eten bij een icoon van de stad, namelijk ribbetjes bij Amadeus, heerlijk!
Door de weeks weer keihard aan de studie om toch de weekenden een beetje als ontspanning te kunnen blijven gebruiken. Hans en ik hadden namelijk België nog niet op alle manieren bekeken (lopend, auto, fiets, motor…) er miste nog een vervoersmiddel op het water. Daarom zijn we afgelopen weekend met een oude rubberboot en een gekregen buitenboordmotor door de stad gaan varen. Je ziet de stad dan ineens weer van een hele andere kant! Het was afgelopen weekend niet zulk mooi weer, maar zaterdagavond kwam de zon er toch nog even door en zondag overdag was het gelukkig ook droog. Dus we hebben lekker over de kanalen door de stad kunnen varen. Geen reisleider aan boord die aan een stuk door wetenswaardigheden van de stad verteld, maar gewoon lekker rondkijken en zien wat we zelf willen, WAUW!
Ja, ik kan niet anders zeggen dat Gent een geweldige stad is om te wonen! En door iedereen die langskomt en door alle geweldige dingen die Hans organiseert kan ik in het weekend de studie even naar de achtergrond brengen en door de week weer met frisse moed doorwerken. Met de afwisseling van genieten en heel hard werken, komen we erdoor!