Studeren en genieten in balans! - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu Studeren en genieten in balans! - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Jantina Wijpkema - WaarBenJij.nu

Studeren en genieten in balans!

Door: Jantina

Blijf op de hoogte en volg Jantina

18 November 2014 | Duitsland, Aken

Lieve allemaal!
Straks alweer twee maanden geleden ben ik naar Aken verhuist en heb m’n plekje hier gevonden inmiddels. De colleges zijn heel interessant, zeer veelzijdig en leerzaam. Ook de practica die erbij horen zijn heel leuk en interessant! Vakken zijn, artificial organs (bijv. oxygenators, ventilators), image guided therapy (technologieën van beeldvorming, planning en ondersteuning in de OK), image processing (hoe informatie uit afbeeldingen te halen is), Tissue engineering (hoe kort gezegd organen te bouwen op het lab), biosensors (bijv. non invasieve bloeddrukmeters). Dit jaar kan ik echt eens de aandacht aan m’n studie geven die ik het graag zou willen geven. Eens een momentje langer nadenken over een antwoord, fatsoenlijke aandacht besteden aan een presentatie, enzovoort, doordat de dagen niet gevuld zijn met hoorcolleges en persoonlijk ben ik van mening dat ik nu veel effectiever dingen leer.
Overdag dus lekker bezig met de studie, s avonds tijd voor mezelf om te gaan sporten, met mensen te eten, te repeteren of optredens te geven met de muziekvereniging. Met de muziek hebben we inmiddels een aantal keer gespeeld voor Sint Maarten, dat wordt hier heel anders gevierd dan in Nederland. Hier heeft elke basisschool een avond waar het verhaal wordt nagespeeld, van Sint Maarten op een paard, dat in de optocht met de kinderen met lampion meeloopt (wij begeleiden met muziek). Teruggekomen bij school, wordt zijn sleep gedeeld en aan de zwerver bij een vuur gegeven. Heel mooi! De komende tijd zullen we regelmatig op de kerstmarkt hier in Aken spelen en twee kerstconcertjes komen er ook aan. Donderdag krijg ik mijn Uniform (zo’n echte Duitse met een groen jasje! :D )
De weekenden zijn tot nu toe gevuld met bezoekjes en uitjes. Met de meiden naar de Harz geweest en veel ondernemen met Hans! Dit jaar is de studeerdruk niet te hoog om te international meeting van alle studenten van mijn programma te missen, dus daarom met alle studiegenootjes uit Aken naar Gent gereisd om alle Cemacubers te ontmoeten. Heel bijzonder om aan tafel te zitten met studenten uit alle windstreken van over de hele wereld! Afgelopen weekend is Hans weer fijn in Aken geweest en hebben we het pittoreske stadje Monschau bezocht, erg mooi!
Ik zit dus zeker niet stil, maar de balans is goed tussen studeren en genieten! Tussendoor komt de tijd voor een thesis steeds dichterbij. De Medica beurs in Düsseldorf, de grootste biomedische beurs van Europa, heeft al een hoop opties geboden voor een thesis. Als alles goed gaat begin ik in april met afstuderen. Kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik naar Gent verhuisde en nu denken we al aan afstuderen, de tijd vliegt!

  • 19 November 2014 - 09:28

    Tineke Bijsterveld:

    Hallo Jantina,
    Mooi te lezen ,dat je het naar je zin hebt. Dat je meer tijd krijgt voor de studie.
    Dat je daarnaast ook nog allerlei andere mooie dingen kan doen.
    Geniet er masr van.
    Groeten, Jan en Tineke

  • 19 November 2014 - 20:03

    Frank:

    hoi jantina zo te horen he je het naar je zin in duitsland.
    wat je zij over met de optreden(s) die je gaat geven heel erg leuk.
    dit word wel in nederland gedaan(streetparade) maar dan door bv adest musica uit sassenheim bijvoorbeeld.

    dit kunnen wij ook wel eens doen dit is een goed plan (y) top.
    ik wens je nog veel leuke studiedagen en veel plezier toe in duitsland.

    liefs frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantina

Na een lange sollicitatieprocedure is het dan gelukt: Aangenomen voor de Europese Erasmus Mundus Master Biomedial Engineering! Dat betekend dat ik mijn tweejarige master op twee Universiteiten mag doen in twee verschillende steden! Het avontuur zal begin september 2013 beginnen in Gent en zal ergens in juli 2015 eindigen in Aken!

Actief sinds 20 Sept. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 11606

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2014 - 30 September 2015

Studeren in Aken

16 September 2013 - 31 Juli 2014

Studeren in Gent

Landen bezocht: